14 kwietnia 2024

Po czym poznać uszkodzony rozrząd?

samochód

Rozrząd to niezwykle ważny element w każdym samochodzie. Niestety diagnoza jego zużycia nie jest łatwa. Dlatego tak ważne jest, aby właściwie dbać o rozrząd w aucie. Naprawa awarii któregoś z jego podzespołów jest dość kosztowna. Co zatem warto wiedzieć o rozrządzie, dlaczego jest tak ważny i jak rozpoznać jego uszkodzenie?

Rozrząd w samochodzie – dlaczego jest tak ważny?

Rozrząd w samochodzie odpowiedzialny jest za prawidłową pracę zaworów. Dzięki temu do cylindrów we właściwym momencie dostarczane jest powietrze bądź gotowa mieszanka. Prawidłowa praca rozrządu umożliwia również opróżnianie cylindrów ze spalin. Wszystko to oznacza, że uszkodzony rozrząd uniemożliwia po prostu pracę silnika. Układ rozrządu napędzany jest przez wał korbowy. Każdy jego obrót wprawia w ruch pasek bądź łańcuch, który przenosi energię na wałek rozrządu. Pozwala to na cykliczne otwieranie oraz zamykanie zaworów, dzięki czemu silnik samochodu może normalnie pracować.

Uszkodzony rozrząd w samochodzie – jakie są najczęstsze awarie?

Rozrząd jest dość skomplikowanym układem, dlatego tak ważna jest systematyczna i właściwa konserwacja. Jeśli się to zaniedba, liczyć trzeba się z awarią rozrządu, a to doprowadzi do unieruchomienia silnika i to nawet na dłuższy czas. Większość napraw związanych z rozrządem jest bowiem dość długotrwała i niestety kosztowna. Trzeba jednak zaznaczyć, że awaryjność rozrządu w dużym stopniu uzależniona jest od modelu silnika samochodowego. Oznacza to, że w różnych samochodach mogą występować inne awarie rozrządu.

Rozrząd oparty o łańcuch

Jeśli chodzi o awarie rozrządu, to najczęściej dotyczą one jego napędu. Dotyczy to zwłaszcza aut, w których do synchronizacji wałków z wałem korbowym wykorzystywany jest łańcuch. Ten ogólnie rzecz ujmując, jest elementem bezobsługowym i co ciekawe, wielu producentów nie wskazuje na konieczność jego częstej wymiany. Codzienna praktyka pokazuje jednak coś innego. Niestety okazuje się, że łańcuchy mają tendencję do szybkiego rozciągania się, a to sprawia, że przeskakują o kilka ząbków. To szybko prowadzić może do poważnej awarii silnika.

Jak rozpoznać uszkodzony rozrząd, którego napęd oparty jest o łańcuch? Najczęstszym objawem w takim przypadku jest duży hałas wydobywający się spod pokrywy napędu rozrządu. Zwykle są to głośne, metaliczne szumy, które nierzadko słyszalne są nawet we wnętrzu auta podczas jazdy. Wspomniano o konserwacji rozrządu. W takim przypadku pamiętać trzeba o częstej wymianie oleju silnikowego. Ważne, aby był to zawsze produkt dobrej jakości.

Rozrząd oparty o pasek

Napęd rozrządu często oparty jest nie na łańcuchu, ale na pasku. Najczęściej w takim przypadku producent jasno wskazuje na to, po jakim przebiegu konieczny jest serwis układu i ewentualna wymiana poszczególnych części. Taki serwis zawsze wykonywany powinien być w sprawdzonych serwisach. Jeśli konieczna będzie wymiana rozrządu w Białymstoku, to warto zapoznać się z opiniami innych właścicieli co do wyboru konkretnego warsztatu. Systematyczny serwis wedle zaleceń producenta jest bardzo ważny. Trzeba bowiem wiedzieć, że najczęściej awarie rozrządu, którego napęd oparty jest na pasku, nie dają początkowo żadnych objawów. Oznacza to, że poważna awaria może kierowcę zaskoczyć w najmniej oczekiwanym momencie.

Awarie związane z popychaczami zaworów

Na rozrząd składają się poza łańcuchem lub paskiem także inne elementy, które odpowiedzialne są za pracę zaworów. Mowa tu choćby o popychaczach, których prawidłowa praca umożliwia otwieranie i zamykanie zaworów. Niestety popychacze również mogą ulec awarii. Chodzi tu konkretnie o sytuację polegającą na powstaniu zbyt dużego luzu między krzywkami wałków a powierzchnią szklanek, które obudowują popychacze. Powszechnym objawem takiego stanu rzeczy jest występowanie dźwięków, które przypominają stukanie. W takim przypadku niestety konieczna jest wizyta w warsztacie samochodowym.

Copyright © All rights reserved. | Newsphere by AF themes.