Lead sprzedażowy – co to i jak go wykorzystać?
Dla każdego działu sprzedażowego w firmie ważne jest pozyskiwanie klientów, aby móc im zaproponować swoje produkty i usługi. W marketingu internetowym szczególną uwagę zwraca się na potencjalnych klientów, którzy sami, z własnej inicjatywy, zostawiają kontakt do siebie, aby przedstawić im swoje usługi lub zaproponować indywidualne podejście w wyborze produktu. Każdy potencjalny klient, który wyraża taką chęć i równocześnie wyraża zgodę na kontakt, ale też akceptuje wszystkie warunki RODO, tworzy tzw. lead sprzedażowy.
Do czego służy lead sprzedażowy?
Wykorzystanie zebranych kontaktów od samych potencjalnych klientów służy przede wszystkim budowaniu dobrej relacji z klientem i zaoferowania mu najwyższej jakości produktów lub usług. Jeżeli masz dobrą ofertę, to zapytań ofertowych będziesz mieć bardzo dużo, a tym samym jakość obsługi Twoich klientów się zwiększy.
Zatem lead sprzedażowy służy do jak najlepszego wykorzystania pierwszego kontaktu ze strony klienta do budowania długotrwałej i długofalowej relacji z klientem. Do tego zaliczamy też jego obsługę na wysokim poziomie, sprzedaże wybranego produktu i troskę o zadowolenie z obsługi posprzedażowej.
Potencjał leadu sprzedażowego
Lead sprzedażowy powinien być traktowany przez osobę obsługującą go jako priorytet. Takiemu potencjalnemu klientowi czasem niewiele trzeba, aby dokonać zakupu, a sprzedawca, który z taką osobą rozmawia, powinien z najwyższą starannością wykorzystać ten kontakt, aby dany produkt zarekomendować i sprzedać.
Oczywiście zdarzają się przypadki, kiedy otrzymasz potencjalnego klienta z numerem kontaktowym czy mailem i będzie on co do zasady leadem sprzedażowym, ale np. wcale nie dojdzie do następnego kontaktu, bo ten klient albo nie odbierze telefonu, albo nie odpowie na maila z ofertą.
Jak pozyskiwać leady sprzedażowe?
Co to lead sprzedażowy wysokiej jakości? To takie dane kontaktowe od klienta, które mogą zostać odpowiednio sklasyfikowane przez dział sprzedażowy, tak, aby można było po analizie potrzeb klienta dobrać dla niego satysfakcjonującą ofertę. Jeśli zależy Ci na trafnym zrozumieniu zapytania klienta, warto pozyskiwać kontakty poprzez różne źródła, np.:
- e-mail marketing (po wyrażeniu zgody na wysyłanie takich ofert),
- telemarketing (dość specyficzny sposób pozyskiwania klientów, ale również skuteczny),
- social media (promowanie usług i produktów na Facebooku lub Instagramie przynosi wymierne korzyści i zwraca uwagę potencjalnych klientów).
Aby skutecznie pozyskiwać leady sprzedażowe i przykuć uwagę potencjalnych klientów do Twoich produktów lub usług, musisz również zadbać o odpowiednią kampanię promocyjną w internecie. Aktualnie liczba zakupów przez internet stale rośnie, a akcje marketingowe pt. kampania Google Ads, SEO, pozycjonowanie na stronie internetowej, to podstawa do zdobycia każdego leadu sprzedażowego i domknięcia procesu sprzedaży.
Jak wykorzystać lead?
Każdy potencjalny klient pod postacią leadu sprzedażowego jest doskonałą okazją do promowania firmy i budowania jej pozytywnego wizerunku. Pamiętaj, że jeśli dobrze zareklamujesz swoją firmę już w pierwszym kontakcie, masz większe szanse na zdobycie tego klienta i późniejsze utrzymanie go.
Tutaj niezwykle ważna jest tzw. obsługa posprzedażowa. Jeśli potencjalny klient jest faktycznie zainteresowany Twoimi produktami, to jest to zazwyczaj ten najbardziej „wdzięczny” klient, który będzie polecał Twoją firmę dalej. Należy go traktować z należytą starannością już od samego początku, a wtedy każdy pozyskany lead sprzedażowy może stać się nawet stałym klientem Twojej firmy.
Skąd wziąć leady sprzedażowe?
Jeśli zależy Ci na prowadzeniu firmy według najlepszych standardów i chciałbyś mieć zadowolonych klientów, którzy będą Twoją firmę reklamować, pamiętaj, żeby o nich dbać. O każdą osobę, która zgłasza się do Ciebie z zapytaniem o ofertę lub innym pytaniem. Jeśli masz problem z tym, że mało klientów się do Ciebie samych zgłasza, pomyśl o formularzu kontaktowym na swojej www. Możesz też stworzyć dział telemarketingu w swojej firmie lub zainwestować w zewnętrzną firmę, która się tym profesjonalnie zajmuje. To są podstawowe kroki do pozyskiwania leadów sprzedażowych, wykonywania planów sprzedaży i budowania dobrego wizerunku Twojej firmy.