28 listopada 2022

Jak naprawić rozrusznik w motocyklu?

motocykl

Uszkodzenie jakiegokolwiek elementu w pojeździe, każdemu z nas spędza sen z powiek. Zwłaszcza w sytuacji, gdy awaria dotyczy jednej z najważniejszych części. Czym jest rozrusznik? Jak odnaleźć przyczynę problemu? Jakie są skutki korzystania z uszkodzonego urządzenia? Jak naprawić rozrusznik motocyklowy?

Rozrusznik motocyklowy – podstawowe informacje 

Rozrusznik jest stosunkowo niewielkim urządzeniem, które spełnia ważną rolę. Czerpiąc prąd z akumulatora jest traktowany jako zewnętrznego źródło energii, niezbędne do uruchomienia silnika. Rozrusznik jest małym przyrządem o złożonej budowie. W jego skład wchodzą m.in.: stojan, wirnik, elektromagnesy, zespół sprzęgający, komutator i urządzenie załączające. Jego rola w pojazdach z silnikiem spalinowym jest niezastąpiona. Jego głównym zadaniem jest nadanie odpowiedniej prędkości wałowi korbowemu, aby silnik mógł zacząć pracować samodzielnie. Jak dokładnie działa rozrusznik? Na początku pobiera on wystarczającą ilość energii z akumulatora. Kolejno, wykorzystując zespół sprzęgający, wprawia w ruch wał korbowy silnika. Jest jednym z najważniejszych urządzeń. Dlatego też naprawa rozrusznika motocyklowego, w sytuacji gdy nie działa prawidłowo, jest konieczna.

 

Zepsuty rozrusznik motocyklowy – rozpoznanie i skutki

Jak naprawić rozrusznik w motocyklu – jest jednym z najczęściej zadawanych pytań na forach internetowych. Każde działanie należy rozpocząć od znalezienia przyczyny problemu. W przypadku tych urządzeń można mieć do czynienia z dwoma rodzajami awarii: mechaniczna i elektryczna. Pierwszy rodzaj usterki bardzo często objawia się stukanie czy też delikatnym hałasem podczas zapalania motocykla. Natomiast problemy związane z elektryką pojazdu są poważniejsze. Wynikają z przeciążenia lub zwarcia. W najgorszym przypadku uruchomienie środka transportu może okazać się niemożliwe. W niektórych przypadkach, aby zaoszczędzić czas i pieniądze, warto zainwestować w zestaw naprawczy rozrusznika. Komplet składa się m.in z elektromagnesu, łożyska, bendiksu czy szczotkotrzymacza. Jest on dość prosty w użyciu, ale wymaga chociażby podstawowej znajomości wewnętrznych elementów motocykli. Jednak jeśli nie ma się pewności co do przyczyny, należy udać się do mechanika. Jednym z poważniejszych skutków uszkodzonego rozrusznika jest nadmierne obciążenie innych części motocykla, zwłaszcza akumulatora. Co więcej, jest to także strata czasu i paliwa.  

Możliwe awarie rozrusznika motocyklowego 

Naprawa rozruszników motocyklowych może przysporzyć o ból głowy. Wiele napraw można wykonać samodzielnie, zwłaszcza jeśli znajdzie się główną przyczynę usterki. Jednak w sytuacji gdy brakuje nam doświadczenia lub pewności, warto bez niepotrzebnej zwłoki, podjąć się naprawy uszkodzonego elementu u mechanika. Oto najczęstsze przypadki związane z awarią rozrusznika:

Brak reakcji po przekręceniu kluczyka

Bardzo często winę za taki stan rzeczy ponosi akumulator. Może on być całkowicie rozładowany lub na bardzo niskim poziomie naładowania. Jeśli mimo prób, rozrusznik wciąż nie spełnia swojej funkcji, należy wziąć pod uwagę możliwość uszkodzenia jego przewodu, stacyjki, a ostateczne także bezpieczniki.

Działający rozrusznik bez reakcji wału korbowego 

Jeśli rozrusznik nie jest w stanie wprawić w ruch wał korbowy, to należy niezwłocznie udać się do mechanika. Problem może być związany z zespołem sprzęgającym. Jest ona znacznie bardziej skomplikowany, dlatego też wymagana jest ręka fachowca.

Stukot rozrusznika 

Charakterystyczne odgłosy lub szarpanie przy próbie uruchomienia motocykla jest jedną z najczęściej spotykanych awarii. Wymaga ona wizyty u profesjonalisty, gdyż najprawdopodobniej jest to związane z zużytymi zębami w zespole sprzęgającym lub na samym wieńcu koła zamachowego. Naprawa takiej usterki wymaga doświadczenia i precyzji, dlatego też nie warto zajmować się tym samemu.

Metaliczne odgłosy i niedziałający rozrusznik

W tej sytuacji częściowym winowajcą może okazać się akumulator. Jednak jeśli jest od w pełni naładowany, to problem będzie związany elektromagnesem. Ten rodzaj usterki warto powierzyć fachowcowi. 

Copyright © All rights reserved.